Learning Communities
We currently offer various challenges, each linked to a Learning Community.
The Learning Communities are divided into the topics below. Click to learn more about them.
Achtergrond Learning Communicties
Methode: Delft- Haagse LCs
Grote maatschappelijke uitdagingen zoals rondom de problematiek van klimaatadaptatie, vragen om nieuwe manieren van werken, leren en innoveren. Op de TUD werken we nu al geruime tijd samen met partners in een omgeving waar wordt ingezet op het bundelen van kennis en expertise van zowel publieke als private organisaties. Deze stakeholders hebben elkaar nodig om te innoveren en complexe vraagstukken aan te pakken. Maatschappelijke problemen staan niet op zich, zo ook niet de oplossingen. LCs bieden een omgeving waar grenzen tussen soms sterk verschillende werelden worden verbonden waardoor expertise en ervaring samen wordt gebracht en benut om tot innovatieve resultaten te komen. LCs gebruiken wij in dit project voor verschillende verschijningsvormen van samenwerkingsverbanden tussen organisaties en andere (niet of minder georganiseerde) partijen, die het collectief vermogen vergroten van innoveren, werken en leren. (Kerngroep Netwerk Learning Communities. (2023). Door het creëren van een gezamenlijk belang kan de route worden bepaald voor toekomstige te zetten stappen voor de samenleving als het gaat om innovatieve oplossingen. Dit biedt bedrijven perspectief voor investeringen en burgers zekerheid. Grenswerken is een vaardigheid die getraind wordt in LCs.
Binnen de TUD hebben we hebben een infrastructuur ontwikkeld om studenten van hbo, wo en beroepsonderwijs, samen te laten werken, te leren en innoveren met stakeholders, overheden en burgers rondom maatschappelijke complexe vraagstukken. Studenten vormen interdisciplinaire teams en ervaren op authentieke wijze de complexiteit door de pluralistische betrokkenheid van onderzoekers, private sector, publieke sector, mbo, hbo, burgers en maatschappelijke organisaties. Door verbindingen te leggen tussen LCs vormt zich een overkoepelend ecosysteem. Door deze structuur wordt studenten een rijke leeromgeving geboden die transdisciplinair onderwijs faciliteert, hen uitrust met transformatieve vaardigheden en hen confronteert met de realiteit van hoe ze daadwerkelijk impact kunnen maken ten behoeve van een betere samenleving.
Binnen het TU Delft model beschouwen transdisciplinair als grensoverschrijdend leren - elke vorm van leren waarbij iemand niet alleen de grenzen van zijn eigen discipline moet overschrijden, maar ook die van de theorie zelf. Transdisciplinair onderwijs faciliteert het leren over disciplines en sectoren heen, door externe partners/praktijkmensen erbij te betrekken. TUD verwijst hier soms naar als de vijfvoudige helix - (1) kennisinstellingen, (2) overheid, (3) particuliere sector, (4) publieke sector, (5) maatschappelijk middenveld. Hoewel samenwerking niet onbekend is in het ingenieursonderwijs, wordt het vaak toegepast binnen de grenzen van een specifieke faculteit of discipline. Het waarderen van andere vormen of manieren van weten is hoogst ongebruikelijk in het technische domein, maar het is ook hoogst noodzakelijk als het gaat om het versnellen van innovatie en daaropvolgende implementatie van klimaatkennis in de maatschappij. Daarom is elke poging om transdisciplinair leren structureel toe te passen op engineering op universitair niveau vernieuwend.
LCs bereiden studenten voor op een genuanceerder begrip van de complexiteit en context die technologische oplossingen beïnvloeden. De transdisciplinaire omgeving stelt studenten in staat om de grenzen van het bekende en onbekende te verkennen en transformatieve vaardigheden toe te passen die verandering teweegbrengen. Het confronteert studenten ook met wat er eigenlijk van hen wordt verlangd of verwacht als ze de arbeidsmarkt betreden, aangezien ze direct zullen samenwerken met potentiële toekomstige collega's en werkgevers. Studenten kunnen onderzoeken wie ze zijn, welke rol ze willen spelen in de maatschappij en hoe ze hun technische vaardigheden kunnen gebruiken om de maatschappij te beïnvloeden.
De LC worden vormgeven via 3 stappen, zie hierboven.
Stap 1: het vormen van Interdisciplinary Teams
In deze stap speelt de regisseur een belangrijke rol. Deze kent de leerniveaus goed en kan derhalve helpen om iedere student en passende opdracht te geven die aansluit bij de wensen en talenten van de student. Op basis van een challenge wordt gekeken voor welke studenten deze opdracht zich goed leent. De regisseur benadert docenten van passende opleidingen en ze formuleren samen leerdoelen voor studenten op mbo, hbo en wo niveau. Daarna worden studenten gekoppeld aan de uitdaging en vormt zich een transdisciplinair team.
Transdisciplinaire teams bestaan dus uit studenten van verschillende leerniveaus en domeinachtergronden. Deze teams zijn klein en bestaan uit max 4/5 studenten, zij vormen een thematisch micro learning community (MLC). Er kunnen dus meerdere MLC zijn rond een bepaald thema. De facilitator legt ook verbanden tussen deze MLC zodat er ook daar van elkaar geleerd kan worden. De studenten worden begeleid door een facilitator die ook de leeromgeving op Edx beheert. Gekozen is voor Edx omdat daar alle studenten toegang toe hebben. Studenten doorlopen een transformatief proces van identiteitsvorming dat het traditionele idee van wat een ingenieur is uitdaagt en vervangt door wie een ingenieur zou kunnen of moeten zijn.
Stap 2: het vormen van Learning Communities
We definiëren LC's als kleine groepen die samen kennis creëren en gebaseerd zijn op gelijkwaardigheid en wederkerigheid. Het scala aan belanghebbenden dat betrokken is bij de LC's is vrij breed. De leden bestaan uit het interdisciplinaire studententeam, studenten van verschillende onderwijsniveaus (beroeps- en toegepaste wetenschappen), onderzoekers, vertegenwoordigers van de publieke en private sector, leden van maatschappelijke organisaties en burgers. Naast de ervaringen die de TUD met de Extension School heeft opgedaan, zijn we ook gestart met Streetwise - Learning with Society. Het biedt studenten de kans om grensoverschrijdend te leren samen met verschillende andere actoren, waaronder burgers, vertegenwoordigers van de private en publieke sector en de burgermaatschappij. In het vormgeven en faciliteren van de LC speelt de facilitator een grote rol.
Facilitators helpen het leerproces voor alle belanghebbenden te faciliteren, terwijl ze ook de ontwikkelingen in andere LC's in de gaten houden. Terwijl de LC's klein moeten blijven om een beheersbare co-creatieve leeromgeving te behouden, waarin elke stakeholder en zijn kennis gelijk gewaardeerd worden bij het aangaan van de uitdaging, biedt het bredere ecosysteem volop gelegenheid om ideeën, lessen en ervaringen uit te wisselen.
Stap 3: het vormen van een Learning Ecosystem
We stellen ons een groot lerend ecosysteem voor waarin learning communities worden verbonden en er samen wordt ontwikkeld en geleerd maar ook kennis en ervaring wordt gedeeld op een platform zodat iedereen niet steeds weer het wiel hoeft uit te vinden. Externe actoren kunnen deelnemen aan de gemeenschap van het ecosysteem en toegang krijgen tot/aanvullen met de kennis die het bevat. Het ecosysteem staat onder toezicht van een community manager, die de duurzaamheid ervan garandeert. Alle deelnemers kunnen uitdagingen of ideeën inbrengen, waardoor het een broedplaats voor innovatie en kennisuitwisseling wordt. Naarmate prioriteiten verschuiven of nieuwe klimaatproblemen opduiken, kan het ecosysteem of de constellatie van individuele LC's veranderen.
Rollen en taken in de LCs
Facilitator – Het is de verantwoordelijkheid van de facilitator om een omgeving te creëren waarin de leergemeenschap kan gedijen en kan co-creëren. Dit betekent dat de facilitator ruimte moet houden voor ieders inbreng en hun bijdragen moet respecteren. Wederkerigheid is een ander belangrijk element. Iedereen is tegelijk leerling en leraar in een gemeenschap. Als facilitator hoef je geen inhoudsspecialist te zijn, maar een processpecialist. Zorg ervoor dat iedereen de kans krijgt om zijn mening te geven of bij te dragen aan het gesprek. Je hoeft de groep niet altijd naar een volledige consensus te leiden - betwisting kan ook een waardevol resultaat zijn. Het is echter taak om mensen te begeleiden naar werkbare volgende stappen. Dit betekent dat je fungeert als bewaker en tijdbewaker van het co-creatieproces – de facilitator bepaalt wanneer het divergente proces op tijd moet terugschakelen naar een convergent proces. De facilitator houdt ook de leeromgeving op Edx up-to-date.
Regisseur – Het is de verantwoordelijkheid van de community manager te identificeren welke opleidingen zich begeven op het thema van de LC en welke docenten/studenten betrokken kunnen worden. De community manager is een verbinder tussen opleidingsniveaus en gaat aan de slag om de leerdoelen van de leerniveaus te verbinden aan de maatschappelijke uitdaging. De regisseur staat in nauw contact met de facilitator.
Community Manager – Het is de verantwoordelijkheid van de community manager ligt om te identificeren van wie mogelijk een interessant community-lid zou kunnen zijn. Dit betekent dat je een creatieve, non-conformistische denker moet zijn. De community manager kan de facilitator helpen bij het vaststellen van de behoeften en interesses van de verschillende communityleden, en helpen bij het ontwikkelen van de initiële set actoren/stakeholders die je wilt samenstellen om een bepaald thema of onderwerp aan te pakken. De community manager is een echte netwerker, houdt iedereen aan boord en op de hoogte. De community builder speelt ook een rol in het organiseren van de partnerbijeenkomsten.